CIUTATS AMIGABLES AMB LES PERSONES GRANS: PROJECTE ENTOURAGE

Versió en castellà: Ciudades amigables con las personas mayores: Proyecto Entourage


Donem-nos l’oportunitat d’acceptar que la vida té variables que no podem governar. El pas dels anys no és precisament un factor que estigui sota el nostre control i per això busquem com entendre’l i manipular-lo.

El temps marca el pas de la vida humana, de les etapes i dels cicles per on hem de passar a mesura que anem creixent. Des del moment que sortim del ventre de les nostres mares, es comença a marcar un ritme i sovint és la bicicleta el vehicle que ens acompanya al llarg de les diferents etapes de la vida.

L’apropiació de la bici i la seva companyia en els cicles i etapes de les persones depenen de diferents condicions que fan possible una experiència agradable. Aquestes experiències travessen la vida com a records, que faran voler, o no, moure’s amb bicicleta en contextos més exigents com una ciutat, o fer-la servir com a mitjà de transport habitual.

L’entorn juga un paper determinant en aquestes experiències, i hi ha ciutats que les fan més fàcils. El concepte de ciutats amigables amb l’edat valora les característiques claus d’habitabilitat tant per a una nena petita de 4 anys com per a una dona de més de 60.

Això vol dir que en tot el desenvolupament lliure que una persona necessita per a créixer, la ciutat l’ha de permetre i potenciar-lo, oferir seguretat, salut, moviment, sociabilitat… aspectes que són producte d’una bona política pública, d’una infraestructura coherent, d’una bona gestió de l’espai públic, entre altres factors determinants del benestar humà.

Per la seva banda, la ciclabilitat és el concepte que descriu el nivell d’ús de la bicicleta en una ciutat, que en molts casos està relacionada directament amb la infraestructura ciclista, la connectivitat, les polítiques governamentals o els moviments socials que indueixen la societat civil a organitzar-se per gestar canvis en el seu entorn més proper.

La combinació d’amigabilitat amb ciclabilitat faria que més persones agafin la bici en el seu dia a dia; estem parlant de persones de totes les edats que comparteixen experiències que les motiven a convertir-se en ciclistes habituals. Parlem també d’un canvi generacional que fa que vehicles no tradicionals ni obertament promoguts, com la bici, formi part d’una mobilitat real, potent i que contribueixi a minimitzar la crisi climàtica, la contaminació o el soroll.

El projecte Entourage és una recerca postdoctoral de la Universitat Rovira i Virgili (URV) encapçalada per Wilbert den Hoed que busca conèixer els factors d’amigabilitat amb l’edat entre persones de més de 60 anys en algunes ciutats europees, Barcelona entre aquestes; alhora, indaga sobre l’ús de la bicicleta i el protagonisme que aquesta ha tingut a les seves diferents etapes vitals, per exemple: la bicicleta com a connexió directa amb la infància, la bicicleta com a objecte de nostàlgia, la bicicleta com a repte, la bicicleta com a oportunitat. Aquests factors són determinants dins de la recerca per a entendre l’amigabilitat d’una ciutat com Barcelona quan ens movem amb bicicleta, i a més a més, si aquests factors es vinculen als desenvolupaments urbans que s’han anat executant: construcció de carrils bici, implementació del sistema de bicicletes públiques (BICING), etc.

Amb una participació de 37 persones, la recerca va tenir tres components que van permetre recollir dades rellevants: conèixer la seva experiència de vida, observar la seva convivència amb la ciutat i promoure la discussió amb les persones participants per aprofundir en alguns dels següents temes: Per què la bici? Què milloraries? Com és la teva història amb la bici? Què et motiva? Què et fa por?…

La recerca segueix en curs durant el 2023 i els primers resultats preliminars seran exposats al Congrés Ibèric de la Bicicleta organitzat per Conbici en el bloc d’equitat i que es durà a terme del 16 al 18 de març a Coslada (Madrid). Posteriorment, compartirem de forma més extensa els resultats.

Com en tota bona recerca, els resultats comporten més coneixement i aquest aspecte només demostra la importància de posar sobre la taula temes que vinculen el món acadèmic i de recerca amb el moviment ciclista, permetent que l’abast i el missatge pugui arribar a les persones que prenen decisions per a transformar de manera real els entorns urbans.

Durant el temps que el Bicicleta Club de Catalunya-BACC ha col·laborat amb el projecte Entourage, el camí no sols ha estat gratificant, sinó que també ens ha permès entendre la visió de les persones grans i com podem continuar treballant perquè la promoció de la bici doni cabuda a totes les generacions. Som conscients que la bici té un paper protagonista en les nostres vides, per això diem que el vehicle del futur es va inventar fa molt de temps. La bici amb la seva senzilla, pràctica i meravellosa enginyeria és transversal a totes les etapes de la vida i, per tant, a totes les etapes de la història.

És un gran encert treballar per la promoció, la implementació, la normalització i el dret d’ús de la bicicleta i un gran encert treballar per estudis tant vigents com necessaris, com és Entourage. Esperem escalar diàlegs amb altres generacions i crear els fonaments perquè, almenys per als qui en aquests moments anem cap a la vellesa, puguem tenir garanties reals a l’hora d’imaginar-nos com pot ser una mobilitat del futur on la bici tingui un paper protagonista.

Sabem que on pedala una nena de 4 anys sola i segura, pedala una dona de 80 anys sola i segura.

Així que continuarem treballant fins a aconseguir-ho.

 


 

Per Laura Chaves – Projectes BACC.

Més informació sobre el projecte a https://agefriendlycycling.city/projectes-de-recerca/.

1ª Imatge de la capçalera 

2ª Imatge que acompanya el text 

3ª Imatge que acomapanya el text

 

Compartir

Relacionat