La plataforma ciutadana BikeVidrera reivindica un carril bici als túnels de Vallvidrera

BikeVidrera vol connectar el Vallès amb Barcelona amb una via ràpida pedalable que passi per la galeria d’emergència dels túnels que creuen Collserola.

La demanda es senzilla i concreta: habilitar per a un ús ciclista els Túnels de Vallvidrera per tal de connectar el Vallès Occidental amb Barcelona travessant el massís de Collserola. Sí, exacte, facilitar que des del Vallès Occidental es pugui accedir a la zona central de la capital en un temps similar al cotxe però de forma saludable, ràpida, sostenible i econòmica. 

Facilitar l’ús ciclista els Túnels de Vallvidrera oferirà una alternativa al cotxe i la moto i ajudaria a descongestionar el transport públic per fer-lo més eficient, avui més necessari que mai. Només cal acabar de concretar la viabilitat tècnica del projecte, reservar una partida pressupostària minsa i una bona dosis de voluntat política.

Per fer-ho, proposen habilitar el túnel ja existent de 2,5 km que corre paral·lel al túnel principal que va ser construït  als anys 70 per verificar la viabilitat de perforació de la muntanya. Aquest  túnel de serveis connecta amb el túnel principal a través de galeries transversals i els recintes de seguretat en cas d’emergència, situats al llarg del traçat.

Túnel de serveis BikeVidrera   Túnel ciclista de Morlans (Donosti)

Cal apuntar que gran part de la inversió necessària fer realitat aquesta proposta ja ha estat resolta donat que el túnel per on circularan tantes bicicletes està ja perforat i es pot recórrer actualment sense cap dificultat.

La proposta 

A falta de concretar un projecte tècnic detallat, la connexió es concreta en 3 àmbits:

  1. Passarel·la Ciclista de 3 m. d’amplada, elevada sobre el vial de cotxes d’accés a la boca Sud, connectant el túnel de serveis amb la xarxa de carrers i carrils bici del districte de Sarrià Sant Gervasi a través del Carrer de Granados.

Possible connexió entre el carrer Granados i el túnel de serveis

  1. Re-acondicionament del túnel de serveis existent amb traçat paral·lel al túnel de cotxes mitjançant un nou ferm, millora dels sistemes d’il·luminació i nou revestiment de les parets de la galeria; així com la incorporació dels necessaris sistemes de seguretat i senyalització.

Detalls de l’estat del túnel de serveis 

Senyalètica d’ordenació de la circulació de bicicletes i vehicles de servei a la rampa existent a la boca Nord, per connectar amb el vial pedalable entre el  Baixador de Vallvidrera i Les Planes, en paral·lel a la Carretera de Vallvidrera a Sant Cugat.

Connexió al vial pedalable existent a tocar de la boca NORD

Una connexió metropolitana eficient i saludable

Aquesta connexió permetria que la bicicleta fos un mode factible, segur i competitiu en termes de durada del trajecte. El temps de trajecte actual en bicicleta entre Sant Cugat i Barcelona que ara es de de la 1h15 es veurà reduït a un terç de la seva durada. Igual que el trajecte en bicicleta de Casa Orlandai al Centre Cívic l’Elèctric passarà dels 44 minuts actuals als 14 minuts a través del túnel pedalable.

Una oportunitat històrica

En l’actual situació de pandèmia per la Covid-19 que estem vivint; la bicicleta és la gran aliada per promoure una mobilitat segura i saludable. És el vehicle més net i eficient, permet desplaçaments llargs garantint distàncies de seguretat, per la qual cosa considerem necessària la construcció d’una xarxa de vies sense vehicles de motor que faciliti la mobilitat activa entre barris i ciutats, tal i com fomenten les directrius de la Generalitat i els Plans de Mobilitat urbana de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, i de la resta dels municipis beneficiaris.

Pensem que l’impacte positiu i d’alt valor simbòlic d’una infraestructura com aquesta icona de ciutat sostenible; ajudarà a que cada vegada més persones vulguin accedir i sortir de a la ciutat de manera activa i sostenible de forma habitual. Per tot, creiem que totes les administracions responsables i entitats diverses s’hi haurien de sentir implicades per tal de fer que el bici túnel vegi la llum i apel·lem a les administracions i entitats i a tothom que s’hi vulgui sumar.

Estem convençuts que només cal voluntat política i inversions per part de l’administració i agents implicats en la mobilitat, per fer realitat aquesta infraestructura a nivell de les ciutats amb intervencions més rellevants en favor d’una mobilitat sostenible i segura.

El BACC recolza la iniciativa i aposta per una bona connexió metropolitana que permeti entrar i sortir a Barcelona. Actualment la xarxa és deficient, amb interrupcions i amb una clara priorització del vehicle privat motoritzat per davant de la bici i el transport públic. Davant la crisi de salut i d’emergència climàtica és vital ara més que mai augmentar els ciclistes que entren i surten de la ciutat en els seus desplaçaments quotidians.

Que pots fer tu?

Pots donar suport a la iniciativa i ajudar a fer realitat una infraestructura necessària i que ens beneficia a tots.

S’ha presentat la proposta al procés participatiu del Decidim Barcelona. Per votar us podeu registrar ràpidament amb el perfil de Facebook, Twitter o Google. Perquè el vot quedi registrar cal prémer el dit cap a dalt, posar un comentari (ni que sigui un OK) i enviar.


Aquesta publicació s’ha realitzat amb la col·laboració de BikeVidrera: Bicis per un túnel