Molta informaci贸 s鈥檋a publicat sobre la situaci贸 excepcional que ha suposat el virus del COVID-19. Una situaci贸 que en materia de mobilitat suposa un repte sense precedent per garantir la protecci贸 ciutadana. En els propers mesos, el mitj脿 de transport triat per la poblaci贸, ser脿 decisiu per complir amb les indicacions sanit脿ries i de les autoritats.

En les properes l铆nies afegim la nostra visi贸, amb extensa bibliografia i propostes, sobre com abordar la mobilitat i quin paper hi juga la bicicleta; des que el 14 d鈥檃bril van comen莽ar a retirar-se les restriccions de confinament de forma gradual, a nivell d鈥橢spanya.

Evitar aglomeracions al transport p煤blic

Fins avui, el sistema de transport p煤blic de l’脌rea Metropolitana de Barcelona (AMB, amb Metro i Bus de TMB, TRAM, Rodalies i FGC) estava fent aproximadament un 40% de tots els trajectes, segons Dades B脿siques de Mobilitat de l’Ajuntament.

Per garantir les dist脿ncies personals entre usuaris, els serveis hauran de circular mig buits (reduint la capacitat fins a un 15-30%), a mig i llarg termini. Aix铆, entre el 28% i el 34%dels viatges poden enfrontar-se a retards o a mancances greus en el servei de transport p煤blic, una quantitat molt significativa del total dels trajectes. 脡s raonable pensar que, en abs猫ncia d’alternatives segures, una part significativa de les persones afectades decideix passar-se al cotxe privat per als seus despla莽aments per tal d鈥檈vitar aquests inconvenients.

Aix貌 sumat a l鈥檈fecte crida per substituir directament el transport p煤blic per mitjans privats, en especial el cotxe, vol dir que ens podrem trobar situacions de col路lapse del tr脿nsit com no s鈥檋avia vist mai al nostre pa铆s. Estem parlant d’una situaci贸 on potencialment es podria doblar la intensitat del tr脿nsit motoritzat, en ciutats com Barcelona que ja era la ciutat amb m茅s congesti贸 d鈥檈spanya, i densitat de cotxes i motos a Europa.

Canvi d鈥檜sos: variaci贸 del repartiment modal a Xina durant la pand猫mia (mar莽 2020). Es fa servir molt menys el metro (Subway) i bus, creix l鈥櫭簊 de cotxe privat (Private Car) Infografia: ITDP.聽

Tampoc ajuda que aquests trajectes passin a modes com la moto o ciclomotor, que s贸n coneguts per la seva alt铆ssima sinistralitat, contaminaci贸 ac煤stica i ambiental, i ocupaci贸 d鈥espai p煤blic, molt necessari per habilitar distanciament social entre la poblaci贸. Uns modes que es reconeixen com els pitjors a tenir a les ciutats europees.

Tamb茅 es preveu una greu crisi econ貌mica que precisament repercutir脿 en la mobilitat, fent pal猫s la desigualtat que provoca l鈥檃ugment del vehicle motoritzat en persones que no s鈥檋o puguin permetre. I per tant el transport p煤blic i sobretot la mobilitat en bici seran inevitablement protagonistes com a transport universal.

En tota aquesta situaci贸, s鈥檋a demostrat que la reducci贸 del tr脿nsit a motor ha estat la mesura m茅s efica莽 per a reduir la contaminaci贸 atmosf猫rica. Ens trobem, doncs, davant d’una oportunitat d’or per canviar els nostres h脿bits. El canvi 茅s possible i necessari.聽

La bici com aliada contra el Covid-19

A m茅s dels coneguts avantatges que aporten els seus despla莽aments, la bicicleta esdev茅 protagonista entre les mesures per a prevenir el contagi del coronavirus: Permet la distancia social entre persones que es desplacen, descongestiona el transport p煤blic i optimitza l鈥檈spai p煤blic, a m茅s de mantenir els nivells de qualitat de l鈥檃ire i soroll que hem estat gaudint les darreres setmanes.

Prioritzar la bici 茅s clau per preservar la salut de la ciutadania, i una oportunitat per establir una nova mobilitat. Un model de ciutat que gira entorn la sostenibilitat, el benestar social, i que deixa enrere l貌giques de transport nocives per a tothom.

Al contrari dels mitjans motoritzats, la bicicleta 茅s el transport privat m茅s assequible i per tant factible i universal en una societat i administraci贸 que hauran de primar recursos. A m茅s, el seu 煤s genera salut f铆sica i emocional, quelcom preuat especialment despr茅s del confinament. De la mateixa forma, l鈥櫭簊 de la bicicleta per al transport de mercaderies tamb茅 茅s una realitat palpable, postulant-se com la m茅s id貌nia en zones urbanes.Des del BACC, apostem ara m茅s que mai per l鈥櫭簊 de la bicicleta com a mitj脿 de transport quotidi脿, perqu猫 茅s una de les opcions de mobilitat amb m茅s baix risc de contagi, i 茅s un mitj脿 perfecte per als despla莽aments habituals urbans, fins a 15 km.

Qu猫 s鈥檋a fet fins ara: Aqu铆 i all脿

La bicicleta s鈥檋a vist efectivament com una aliada a molts indrets. A Berlin i Bogot脿, s鈥檋an aprofitat plans previstos de futures infraestructures per implantar-los de forma temporal. Sent molts d鈥檈lls una pr猫via a mesures permanents. S鈥檈st脿 promocionant i apostant per l鈥櫭簊 de la bicicleta arreu, com una forma viable per despla莽ar-se en temps de coronavirus, i no nom茅s amb infraestructura, sin贸 tamb茅 amb cessi贸 p煤blica i/o privada de bicicletes per a despla莽aments imprescindibles.

A nivell estatal, la euf貌ria en el sector ciclista est脿 estesa des que el Ministeri de Salut recomana expressament utilitzar la bicicleta en els seus butlletins d鈥檌nformaci贸 i personalment des d鈥檃ltres ministeris. Tot i aix铆, no hem d鈥檕blidar que venim no nom茅s d鈥檜na situaci贸 d鈥檕blit per part de l鈥檃dministraci贸 central a la Bicicleta, sin贸 que durant la fase de confinament s鈥檋a criminalitzat sovint a les persones que utilitzaven aquest mitj脿 per despla莽aments obligatoris. Fins al punt de plantejar dubtes seriosos sobre la seva legalitat.

I fins aqu铆 hem arribat. No hi ha hagut Cap comissi贸 per posar la bicicleta al centre de la mobilitat, cap reuni贸 amb la Mesa de la Bicicleta (principal taula de reuni贸 amb la Generalitat de Catalunya amb el sector de la bici). Massa 鈥渆studiar鈥 i poc actuar en un context on els dies compten molt.

A nivell local, algunes ciutats tenen bones iniciatives per la bicicleta p煤blica, com Madrid, Sevilla o Girona. Fins i tot a l鈥櫭rea Metropolitana el servei e-bicibox s鈥檋a reobert. Per貌 encara esperem not铆cies d鈥檜n dels serveis de bicicleta p煤blica m茅s importants del pa铆s: el Bicing. De fet, a Barcelona encara no s鈥檋a pres cap mesura rellevant en mobilitat sostenible per afrontar els propers mesos de desconfinament. Ans el contrari, fomentant l鈥櫭簊 del cotxe fent gratu茂t el seu aparcament en superf铆cie.S铆 que hi ha hagut iniciatives privades a Barcelona, com Biciclot, o altres indrets com la Cicler铆a de Saragossa, entre d鈥檃ltres. Per貌 no deixen de ser grans de sorra enmig de l鈥檃sfalt. Els propis negocis de bicicletes s鈥檋an vist entre l’espasa i la paret per tr脿mits burocr脿tics que facin viable la seva exist猫ncia durant, i sobretot despr茅s del confinament, amb molta confusi贸 com a servei essencial (o no) en funci贸 de l鈥櫭爎ea de venda / reparaci贸.

El cam铆 a seguir: sobre rodes (sostenibles)

Cal que reaccionem a temps per la crisi de mobilitat que es vaticina, i no repetir els errors de planificaci贸 assimilant el perill del coronavirus. 脡s urgent que s鈥檃ccelerin i es crein noves pol铆tiques de promoci贸 de la bici, des de la Generalitat de Catalunya, AMB i municipis. La creaci贸 d鈥檜na comissi贸 de la bici, en l鈥櫭爉bit de la Generalitat, com s鈥檋a fet a Fran莽a, pot ser una bona eina per materialitzar i coordinar les mesures necess脿ries que cal aplicar. Cal establir la bicicleta com a opci贸 massiva per als despla莽aments durant l鈥檈stat d鈥檈merg猫ncia i un cop superada la crisi, per afrontar l鈥檈merg猫ncia clim脿tica.

Els determinants principals de l’煤s de bicicleta entre els usuaris potencials s贸n dues: la percepci贸 de seguretat durant el trajecte, i l’exist猫ncia d’aparcament segur per evitar la por al robatori. D’altra banda, la percepci贸 de la bicicleta 茅s molt diferent entre les persones que alguna vegada l’han provat i els que no. Aix铆, cal garantir com a m铆nim els dos condicionants principals (exist猫ncia de vies i aparcament segurs) i facilitar l’experi猫ncia de prova per aconseguir que una quantitat significativa de persones tornin a la normalitat amb un nou h脿bit de transport actiu i saludable. A continuaci贸 esmentem una llista de mesures per fomentar els despla莽aments en bicicleta, sent el m茅s crucial refor莽ar l鈥檃ctual infraestructura ciclista amb la creaci贸 de vies o corredors provisionals, que per la seva envergadura hem treballat en un document annex amb suport gr脿fic i mapes, utilitzant com a refer猫ncia les caracter铆stiques ja exposades pels companys de Fem Bici i Conbici a nivell estatal.

Campanyes i pres猫ncia institucional, que comuniquin de forma activa, clara i continua la bicicleta com a opci贸 de mobilitat c贸moda, pr谩ctica, econ貌mica, agradable, segura i amb baix risc de contagi.

  • La reobertura de sistema de bicicleta p煤blica (Bicing), que ha de poder funcionar com qualsevol transport p煤blic. L鈥檈mpresa ha de garantir la desinfecci贸 de les bicicletes, i sensibilitzar als usuaris per la higiene al manillar i seient, a m茅s de recomanacions i consells de circulaci贸.
  • Ampliar carrils existents, i desdoblar bidireccionals en carrils de sentit 煤nic per garantir dist脿ncies laterals de 1,5 m entre usuaris.
  • A Barcelona, execuci贸 immediata de les vies ciclistes segures ja previstes segons el calendari institucional (PCB2: Manuel Girona, Diagonal, Mare de D茅u de Montserrat, Gran Via, Zona Franca, Motors, Ronda Universitat).
  • Connexi贸 dels itineraris ciclistes fins ara separats.
  • Creaci贸 d鈥檌tineraris temporals en vies on la majoria de l鈥檈spai s鈥檈stava fins ara destinant al cotxe: redistribuci贸 per tal de retornar un 25% del espai a vianants i usuaris de bicicleta.
  • Prioritzaci贸 semaf貌rica a modes de transport sostenible per reduir al m铆nim les aglomeracions i esperes en despla莽aments a peu, en bicicleta o en bus.
  • Promoure la reobertura de tallers de reparaci贸 de bicicletes, amb ajuts espec铆fics per al seu funcionament i subministrament de recanvis.
  • Garantir espais d鈥檃parcament segur per a bicicletes, temporal o no. Mesures concretes: adaptaci贸 de places en garatges existents, a la xarxa d鈥檃parcament p煤bliques (BSM/BIMSA), ajudes per a comunitats de ve茂ns per tal d鈥檃daptar cambres d鈥檌nstal路lacions o espais comuns.
  • Fomentar policia de proximitat amb bicicleta, formant els cossos policials i habilitant patrulles ciclistes. L鈥櫭簊 de bicicleta proporciona proximitat a la poblaci贸 i un coneixement de primera m脿 de la problem脿tica ciclista, que permet suggerir mesures per a millorar els despla莽aments i la seguretat amb bicicleta.
  • Programa de formaci贸 ciclista, que doni resposta a les necessitats de la poblaci贸 que no sap circular amb bicicleta i/o necessita aprendre. Establir una formaci贸 curricular espec铆fica per al proper curs en centres educatius.
  • Programa d鈥檃judes per l鈥檃dquisici贸 de bicicletes, cargobici i bicicletes el猫ctriques en conveni amb el sector i les botigues de bicicletes.
  • Programes de fiscalitat positiva, creant descomptes en impostos sobre l鈥櫭簊 de la bicicleta per part de particulars i professionals, eliminaci贸 de l鈥橧VA, etc.

Els mitjans de transport sostenibles s贸n la soluci贸

El paper del transport p煤blic en la mobilitat post-COVID 茅s essencial per garantir l鈥檃cc茅s a la mobilitat universal de totes les persones. A m茅s de refor莽ar freq眉猫ncies i millorar la higiene, com ja est脿 succeint, tamb茅 茅s essencial que s鈥檈stableixin corredors de prioritat en transports per carretera. Els accessos urbans han de garantir que els busos no pateixin cap dels previsibles embussos viaris, per ser una garantia de efici猫ncia i de salut.

Degut a la excel路lent combinaci贸 amb la bicicleta, la mitja dist脿ncia amb rodalies esdev茅 crucial per fer realitat aquests despla莽aments de forma sostenible, i per tant cal potenciar-los per sobre del transport urb脿, que si disposa d鈥檃lternatives f脿cils.

De la mateixa manera, la prioritzaci贸 del vianant en l鈥檈spai p煤blic ha de ser la norma, com ja avan莽aven des d鈥橢ixample Respira, garantint el distanciament entre la poblaci贸 i per tant ocupant espai de la cal莽ada.Per 煤ltim, no oblidem els vehicles de mobilitat personal, que tamb茅 s贸n una eina sostenible de present i futur, que cal mencionar per la seva versatilitat, malgrat no ser mobilitat activa.

Accedeix a l’enlla莽 a la nota de premsa sobre la publicaci贸.


Som essencials

Som una associaci贸 que utilitza i promou la bicicleta com a mitj脿 habitual per despla莽ar-se. La Bicicleta 茅s la nostra passi贸 i ens encantaria que ens acompanyis. Associa’t i ajuda鈥檔s a arribar m茅s lluny.