L’ús de la bicicleta a les ciutats és essencial per a la mobilitat sostenible, però sovint es troba infrarepresentat en comparació amb altres modes de transport, com el cotxe.
Per millorar la comprensió dels hàbits dels usuaris/es de la bicicleta a Barcelona, estem desenvolupant un model de circulació ciclista basat en dades obertes i participació ciutadana. El projecte està liderat per BiciZen i el Bicicleta Club de Catalunya-BACC amb el suport de l’Institut de Ciències i Tecnologia Ambiental (ICTA-UAB).
Aquest estudi té com a objectiu estimar els nivells d’ús de la bicicleta, sigui anual, mensual o diari, dels carrers de la ciutat. A més, s’incorporen observacions sobre l’edat i el gènere dels ciclistes, recollides per observadors a peu de carrer. La finalitat és crear un model més inclusiu que reflecteixi millor qui fa servir la bicicleta i com s’utilitzen les infraestructures ciclistes disponibles.
Objectius del projecte
- Modelar la circulació ciclista: crear un primer model que estimi el nombre de ciclistes diaris per segment de carrer a Barcelona, tenint en compte factors com la presència d’infraestructura ciclista de qualitat i la distribució per edat i gènere.
- Ciència ciutadana: fomentar la col·laboració ciutadana a través de la plataforma BiciZen, aportant així informació valuosa per afinar el model.
- Seguretat viària: millorar la seguretat dels ciclistes. Per a això, es vol utilitzar aquest model per a entendre millor els riscos d’accidents en funció del nombre de ciclistes i la seva exposició en punts concrets de la xarxa viària. El model de circulació és essencial per mesurar el risc i la seguretat de les persones.
- Fomentar la inclusivitat: garantir que l’ús de la bici sigui una opció per a tothom, independentment del gènere o l’edat. Això s’aconsegueix integrant dades sobre qui està fent servir les infraestructures actuals i com aquestes poden millorar perquè siguin més equitatives.
Mètode i dades utilitzades
El projecte es basa en diverses fonts de dades, incloent-hi els comptadors automàtics de bicicletes que hi ha repartits als carrils bici de la ciutat, així com altres dades de ciència ciutadana recollides mitjançant la plataforma BiciZen. A més, s’utilitzen eines d’anàlisi de dades avançades com el “Random Forest”, que permeten predir els fluxos de ciclistes amb gran precisió. Aquest model inclou la infraestructura ciclista existent i els seus diferents tipus, des de carrils no protegits fins a carrils bici exclusius.
Implicacions i properes passes
Per desenvolupar un model de qualitat, el projecte necessitarà comptar amb voluntaris que recolliran dades en punts concrets de la ciutat. La recollida de dades es farà en intervals de 10 minuts.
El 28 d’octubre a les 20:00 h, es presentarà de manera virtual el projecte a tothom que es vulgui sumar a la iniciativa.
Inscriu-te per rebre més informació i participa!
El model de circulació ciclista és una eina important per als planificadors urbans, ja que permetrà entendre millor l’ús de la bicicleta a la ciutat i contribuirà a la presa de decisions futures sobre infraestructures i polítiques de mobilitat sostenible.
Durant aquest període compartirem els resultats d’aquest estudi i farem soroll amb la campanya, amb l’objectiu d’involucrar al màxim de ciutadans possibles en aquest procés de ciència ciutadana.