Aportacions del BACC a la consulta pública de la Llei de Mobilitat Sostenible i Financiació del Transport Públic

Dins de les nostres activitats, el BACC intenta assegurar que els punts de vista i les necessitats de les persones usuàries de bicicleta es plasmin en les lleis i normatives. És un assumpte lent de tractar, però necessari, perquè les conseqüències d’un mal ordenament legislatiu poden durar dècades.

Amb aquest tarannà, hem presentat comentaris a la Consulta Pública de la futura llei estatal de Mobilitat Sostenible i Finançament del Transport Públic tancada en novembre 2020. Identifiquem els següents problemes:

  • Manca d’atenció a la bicicleta.
  • Inexistència d’estàndards tècnics i normatius per a cicles i bicicletes, o falta d’adequació.
  • Manca de vies ciclistes segures, i baixa qualitat de les existents.
  • Manca d’infraestructura d’aparcament.
  • Dificultats per a la intermodalitat, de passatgers o mercaderies.
  • Fiscalitat del vehicle de motor anormalment baixa i incertesa sobre el finançament futur de les carreteres.
  • Pressió fiscal del transport aeri internacional anormalment baixa.
  • Manca de cultura ciclista i d’ús de bicicleta i cicles com a transport.
El ministre Ábalos, llegint les propostes del BACC. (Dramatització. Podria no haver ocorregut mai). Imatge de Marta Jara.

Les competències legals per solucionar la majoria d’aquests assumptes pertanyen a altres entitats locales i autonòmiques, no al ministeri (MITMA) que convoca la consulta. Per aquest motiu, només incloem solucions en el que pertoca a les competències d’aquest ministeri. Tot i aixó, n’hi ha unes quantes:

  • Harmonitzar la fiscalitat del vehicle a motor i dels combustibles fòssils, almenys amb la mitjana europea.
  • Permetre taxes locals o autonòmiques al vehicle de motor.
  • Formar els cossos tècnics i treballar per donar forma al repartiment modal desitjat, no l’actual.
  • Obligatorietat d’incloure el transport actiu en les noves infraestructures de transport.
  • Obligatorietat de preveure el transport de bicicletes en els serveis de transport públic.
  • Aconseguir una distribució urbana de mercaderies més sostenible mitjançant incentius.

Aqui podeu consultar les aportacions completes.

Si us interessa aquest tema, poden ser d’interès les aportacions de la nostra formació amiga, la PTP – Associació per la Promoció del Transport Públic, o las de l’organisme estatal Conbici a aquesta mateixa llei, que coincideixen en gran part pel que fa a vies ciclistes.

I si vols fer-nos arribar comentaris, t’escoltem: socis@bacc.cat

 

** Actualització 11/2/2021: el Ministeri ha compilat totes les aportacions a la consulta en un document que podeu consultar aquí.

 

Si t’ha agradat aquest article, ajuda’ns a poder-ne publicar més

Compartir

Relacionat