Novament ens trobem amb una proposta d’actuació per part de l’Ajuntament de Barcelona a la Ronda Universitat que, tot i millorar alguns aspectes d’accessibilitat i espai urbà crítics per vianants, transport públic i veïns, deixa de banda la inclusió de la bicicleta de forma incomprensible. En un context amb el covid19, especialment on aquest mitjà és el que més creix i es promou arreu del món, no es resolen aspectes estructurals de la mobilitat sostenible que sí tenen fàcil resolució.
La Ronda Universitat fa temps que pateix una concentració d’usos que ha portat als seus veïns a una situació d’habitabilitat precària. La diagnosi és compartida: alta concentració de serveis d’autobús interurbà fent parada i terminal, unes voreres estretes per un entorn amb molt flux de vianants, 4 carrils de circulació a la calçada i un de serveis, motos aparcades en vorera i bicicletes aparcades en qualsevol pal de senyalització disponible. La millora era doncs una reclamació plenament necessària i per això celebrem que es faci una actuació.
Tot i això, lamentem de forma profunda la no inclusió d’un carril bici a la proposta, fet que perpetua el conflicte amb vianants, bicicletes i VMP, al no disposar aquests últims d’un espai segur i de prioritat. Amb l’actual normativa, les bicicletes podran circular de facto per les voreres, en passar aquestes de 5 a 8 metres. A més, segueix deixant els VMP (patinets, monocicles, plataformes) sense possibilitat legal de circular per aquest carrer. En canvi, mantindrà dos carrils de circulació per cotxes i motos, més un de serveis.
Per tant, ens trobem en front d’una proposta en una via on la traçabilitat escurça itineraris d’un mode excel.lent, però que manté desconnectada a la mobilitat sostenible al bell mig de Barcelona, i pot empitjorar la seguretat al preveure conflictes en l’espai de voreres.
Aquesta proposta deixa en situació d’indefensió a les persones més vulnerables de la mobilitat, vianants, ciclistes i usuàries de VMP, alhora que manté una notable accessibilitat per cotxes i motos. Indefensió de les bicicletes a la calçada en un carrer de secció de 30 metres que no incorpora cap element de seguretat per la seva circulació. Indefensió dels vianants a les voreres en donar una secció que permet la circulació de bicicletes. Negació de la possibilitat pels VMP a circular ni per calçada ni per vorera, una alternativa de mobilitat sostenible cada vegada més popular a Barcelona.
Aquesta solució serà doncs una font de conflictes, mentre que la inclusió d’un carril bici estava plenament justificada:
- Aquesta actuació es trobava aprovada des del 2019, i recollida en el projecte de carrils bici 2 (PCB2), amb l’objectiu de connectar des d’Arc de Triomf a través de Ronda Sant Pere i Ronda Universitat, la Plaça Universitat.
- És també una actuació imprescindible per la pròpia coherència amb el Pla de Mobilitat del districte, pla que preveia desenvolupar carrils bici a tota la Ronda de Ciutat Vella i Via Laietana, com a xarxa de dissuasió de la circulació de bicicletes i VMP per les zones de vianants del centre i casc antic.
- Defensem, de fet, que no té sentit avui que el centre de Barcelona no hi hagi alternatives segures i ràpides per a poder circular en bicicleta pels principals eixos, acabant de configurar una xarxa ciclable en condicions. Sent precisament els voltants de plaça Catalunya un forat negre per a la mobilitat sostenible.
En el context actual de pandèmia, emergència climàtica i desplegament de les superilles, en el que s’estan fent importants actuacions en matèria de mobilitat sostenible, ens preguntem perquè no s’han aprofitat les obres d’FGC a Pelai a tots els efectes, per a impulsar definitivament la mobilitat del vianant, el transport públic, la bicicleta i VMP en aquesta zona, deixant de disposar d’espais de calçada per trànsit de cotxes i motos sobredimensionats. Aquesta seria una transformació cabdal per cosir les discontinuïtats de la xarxa ciclable de la ciutat, i millorar les condicions també per vianants i VMP.
Barcelona, 23 de novembre de 2020
Més informació:
Si t’ha agradat aquest article, ajuda’ns a poder-ne publicar més
Foto portada: Recreació virtual de l’aspecte de la Ronda Universitat després de la transformació sense tenir en compte la inclusió d’un carril bici. (Font Ajuntament de Barcelona).