Algú va batejar en una ocasió Josep Mora com «el Ferran Adrià de les bicicletes» per la seva constant recerca de la innovació on pot semblar que ja està gairebé tot inventat. Així, la Mora Bike es pot transformar en tan sols vuit segons, i amb una sola mà, en un petit objecte de 0,14 centímetres cúbics, és a dir, la mida d’una maleta de cabina d’avió. A més, un cop plegada es manté dreta i es pot transportar també amb una sola mà. Amb un pes de només onze quilos, Mora assegura que el vehicle és molt més robust, estable i segur que altres models que hi ha al mercat, amb un disseny «concebut per evitar que es plegui accidentalment» i amb una conducció també més estable. De fet, durant el procés de fabricació «se la va sotmetre a dures proves de resistència», assegura Jordi Sala –ell i Mora han creat l’empresa Wheeldesign per fabricar la bicicleta–, ja que fins i tot un ciclista professional del món del trial va realitzar-hi «tot tipus d’acrobàcies i impactes» per comprovar la seva resistència, unes proves que altres bicicletes plegables segurament no haurien superat. L’objectiu de Wheeldesign és competir amb altres productes provinents d’empreses que han deslocalitzat la seva producció a l’exterior, especialment en països asiàtics, i amb el punt de vista posat, d’entrada, en el mercat català. De fet, la Mora Bike és la primera bicicleta que es dissenya i fabrica íntegrament a l’Estat espanyol des de fa gairebé un segle.

Els creadors del vehicle presumeixen també d’oferir un producte amb nutrients tècnics, és a dir, que des del procés de fabricació fins al final de la vida de la bicicleta, els materials són reciclables al 100%, un aspecte que tampoc es troba en altres propostes. Per arrodonir aquesta falta d’agressió cap al medi ambient, la Mora Bike viu els seus diferents processos de producció –des de la fabricació dels tubs de l’estructura fins a l’acoblament de les peces, passant pel tall amb làser dels seus components– en tallers distribuïts a pocs quilòmetres de distància, entre Barcelona i el Papiol.

MENYS REPARACIONS

El seu disseny, a més, també permet una major durabilitat de la bicicleta, per la qual cosa cal invertir menys a reparar els components, i s’evita així un reciclatge innecessari de peces. L’acer inoxidable que s’ha utilitzat per fer-la tampoc afegeix cap tipus de pintura, un altre aspecte que juga a favor del caràcter ecològic de la bicicleta de Josep Mora.El dissenyador barceloní assegura que per recórrer un quilòmetre amb la Mora Bike tan sols cal destinar-hi 33 quilocalories, una energia fins i tot inferior a la que es necessita per poder caminar una distància semblant.

 

]]>