Des del BACC proposem mitjan莽ant urbanisme t脿ctic la creaci贸 d鈥檈ixos b脿sics urbans i de connexi贸 interurbana聽 per afavorir l鈥櫭簊 de la bicicleta com a mitj脿 de transport; com a estrat猫gia post COVID-19 per a prevenir el col路lapse en mobilitat.

El criteri de selecci贸 subratlla les avingudes que eviten rodejos innecessaris, connecten barris de manera eficient, s贸n amples (amb dos o m茅s carrils de circulaci贸 per sentit) i per tant permeten f脿cilment assignar carrils exclusius per a la bici (amb uns criteris t猫cnics establerts seguint els exemples de Berl铆n1, M猫xic2,Italia3, Bogot脿, o Budapest, i que amb el tr脿nsit actual no suposen cap afectaci贸 per al tr脿nsit motoritzat.

Ampliar els carrils i carril bici:

  • Destinar fins al 25% de l’espai per a vianants i usuaris de bici i com a m铆nim un carril de circulaci贸 de cotxes per a 煤s exclusiu de la bici a tots els carrers de la xarxa b脿sica.
  • En el cas que el carrer ja estigui equipat amb un carril bici aquest s鈥檃mpliar脿 ocupant espai del carril de circulaci贸 de cotxes.

S’han dividit en dues tipologies: solucions de corredors/carrils bici provisionals i connexions espec铆fiques.

Execuci贸 de la infraestructura prevista: PCB2

En mar莽 2019 es va aprovar al ple el projecte constructiu b脿sic 2 (PCB2) de vies ciclistes, pel qual es volia 鈥渞eduir el nombre de carrils bici en vorera, transformar eixos ciclistes de doble sentit en sentit 煤nic, millorar les condicions dels carrils bici existents i augmentar la connectivitat de la xarxa ciclista鈥. Aquest projecte encara no s鈥檋a executat.

El PCB2 inclou:

  • Avinguda Diagonal, passeig de Gr脿cia 鈥 Sic铆lia. Es tracta d鈥檜n dels carrils bici hist貌rics de la ciutat i amb m茅s utilitzaci贸. Amb aquesta actuaci贸 se鈥檒 traslladar脿 a cal莽ada amb una secci贸 similar al de la Gran Via en el tram Vilamar铆 鈥 Aribau.
  • Avinguda Diagonal, pla莽a de les Gl貌ries 鈥 Josep Pla. La configuraci贸 del carril bici permetr脿 la millora de l鈥檈spai dels vianants, fent baixar el carril bici a la cal莽ada com ja s鈥檋a fet al tram final entre el carrer de Josep Pla i la Rambla Prim.
  • Gran Via de les Corts Catalanes, pla莽a Espanya 鈥 pla莽a d鈥橧ldefons Cerd脿. 脡s un dels eixos ciclistes amb m茅s 煤s amb carril bici en vorera que passar脿 a ocupar la cal莽ada lateral.
  • Eix Tarragona, entre pla莽a dels Pa茂sos Catalans i pla莽a d鈥橢spanya. Es tracta de la continuaci贸 de l鈥檃ctuaci贸 que es va fer al carrer Num脿ncia, que continuar脿 el recorregut per cal莽ada fins pla莽a Espanya.
  • Avinguda Llu铆s Companys, on es completar脿 la baixada del carril en aquest eix c铆vic que ja compta amb aquesta infraestructura per cal莽ada entre la ronda Sant Pere i Travessera de Gr脿cia.
  • Passeig de la Zona franca connectar per cal莽ada la Gran Via amb el pol铆gon per poder accedir-hi de forma segura i convertir-lo en una connexi贸 metropolitana.
  • Avinguda Diagonal, pla莽a Pius XII 鈥 Parc de Cervantes, per completar la configuraci贸 del carril bici en aquest eix c铆vic en el tram amb menor secci贸 per vianants. Millora de la connexi贸 amb el carril bici d鈥橢splugues.
  • Carrer Motors. Configuraci贸 d鈥檜na nova connexi贸 per accedir al pol铆gon de la Zona Franca a trav茅s del t煤nel per sota la Ronda Litoral.
  • Ronda Universitat, Ronda Sant Pere i Trafalgar. Finalitzaci贸 de la configuraci贸 del carril bici que ha de connectar el Passeig Llu铆s Companys amb pla莽a Universitat donant per primera vegada accessibilitat a la pla莽a Catalunya amb carril bici.
  • Eix Ramon Trias Fargas 鈥 passeig Mar铆tim. Es completa el carril bici del carrer Sardenya en el darrer tram per accedir al carril bici del passeig Mar铆tim de la Barceloneta.
  • Millora de les cru茂lles a la Gran Via, entre carrer de Bilbao i Rambla Prim, i a l鈥檈ix de la rambla Guip煤scoa 鈥 carrer d鈥橝rag贸. Revisi贸 per la millora de la configuraci贸 i actualitzaci贸 dels est脿ndards de disseny en aquests eixos ciclistes.
  • Fer parelles de carril bici unidireccionals en el sentit del tr脿nsit a l鈥檈ix escoles Pies 鈥 Santa Fe de Nou M猫xic (parella amb c. Ganduxer) i a travessera de Gr脿cia (parella amb Sant Antoni Maria Claret). En l铆nia amb el desdoblament dels carrils bici bidireccionals m茅s utilitzats o per evitar la utilitzaci贸 d鈥檜n determinat carril bici en contra direcci贸.
  • Millora de l鈥檈stat i el paviment al carril bici del carrer de la Ciutat de Granada i connexi贸 amb el carril bici de l鈥檃vinguda Diagonal.

Tot i que el pressupost i els terminis d’execuci贸 de l’PCB2 no permeten dur-la terme de manera immediata, proposem que s’utilitzi com a base del treball t猫cnic a desenvolupar, per tal de reduir temps.


Carrils bici provisionals: Es proposa de forma general destinar un o dos carrils d’aquestes vies, gaireb茅 totes de gran amplada, al tr脿nsit de bicicletes i vianants.

  • Itinerari centre: Pla莽a Universitat – Pelai – Pla莽a Catalunya – Urquinaona: Connexi贸 b脿sica en un centre de la ciutat que actualment 茅s una autopista urbana, amb m茅s de 6 carrils de circulaci贸 al centre urb脿
  • Eix Carrer Pau Claris – Via Laietana: Connexi贸 muntanya-mar que travessa el centre de la ciutat i permet creuar-lo en q眉esti贸 de pocs minuts de manera segura i r脿pida. Des de l’Avinguda Diagonal fins al Passeig Colom (port), i prolongable fins al barri de Barceloneta.
  • Via Augusta: Tram que parteix de la falda de muntanya de Collserola fins a l’Avinguda Diagonal, que recorre de forma sinuosa la zona alta de la ciutat. Una art猫ria que ara 茅s un aut猫ntic corredor del motor i que pot habilitar-se perfectament per a ser amiga de les bicis en els dos sentits de la circulaci贸.
  • Passeig Zona Franca聽– Ronda Badal: En un districte obrer i que arriba fins al port comercial i a molta de la ind煤stria de la ciutat. 脡s una art猫ria per a tr脿nsit de camions que necessita un pas ciclista segur. Cal habilitar un carril bici en tots dos sentits del Passeig. 脡s la continuaci贸 natural del tram de Ronda General Mitre cap al mar.
  • Gran Via Carles III – General Mitre – Travessera Dalt –聽 Ronda Guinard贸: Aquest tram travessa pr脿cticament tota la ciutat a 1 km de dist脿ncia per sota de la Ronda de Dalt. Travessa diversos districtes i habilita una connexi贸 r脿pida i segura.
  • Creu Coberta (m茅s coneguda com Carretera de Sants) / Passeig Maragall: Dues avingudes bidireccionals on es pot reservar perfectament un carril de circulaci贸 per a bicicletes, en dos districtes on per la seva configuraci贸 hist貌rica, aquestes vies s贸n essencials per a una agilitat i flu茂desa m脿ximes. Perdre’s per carrers alternatius m茅s o menys paral路lels (que moltes vegades no hi s贸n) a aquests dos carrers, suposa multiplicar el temps de despla莽ament. Connecten barris perif猫rics cap al centre i viceversa.
  • Avinguda Madrid – Carrer de Berlin / Travessera de les Corts: Dues avingudes que conecten la carretera de sants amb el centre i viceversa.
  • Recorregut Ronda de Dalt: Seguint el tra莽at de l’autovia urbana, el recorregut segueix una avinguda de dos o m茅s carrils, que pot establir-se com una via ciclista. Travessa la ciutat d’est a oest salvant el tram m茅s pr貌xim la muntanya amb un m铆nim pendent.
  • Recorregut Ronda Sant Pere i Universitat: Recorregut des del Passeig de Sant Joan directament fins a la pla莽a Catalunya, pla莽a Universitat i la Gran Via.
  • Habilitar passos ciclistes en tots els ponts dels rius Bes貌s i Llobregat: Al Passeig de Santa Coloma, ponts de Mercabarna, pont del Molinet, etc. Actualmente no tenen la infraestructura necess脿ria per fer possible el pas de bicicletes, i ara en alguns casos est脿 prohibit.
  • Aprofitar per fer baixar a cal莽ada els carril bici pintats en vorera: Per evitar la circulaci贸 entre vianants i d鈥檃questa manera garantir la dist脿ncia entre les persones, baixar a cal莽ada els carrils bici de Diagonal entre pla莽a Cinc d鈥橭ros i Sic铆lia, del carrer Tarragona entre pla莽a Espanya i pla莽a Pa茂sos Catalans, de Gran Via entre pla莽a Espanya i pla莽a Cerd脿.

Connexions i creuaments que actualment no es troben resolts i que provoquen que el tr脿nsit ciclista es redirigeixi a la vorera

  • Connexi贸 Pla莽a Espanya: Connexi贸 summament important perqu猫 茅s un dels nodes principals de la ciutat. Connecta amb els carrils bici del Paral路lel, la Gran Via (sentit Hospitalet i sentit Barcelona centre), el carril bici del carrer Tarragona i amb la Carretera de Sants.
  • Connexi贸 Pla莽a Verdaguer: Donar continu茂tat per cal莽ada als diferents carrils bici que creuen aquest punt, que fins ara es fan per la vorera. Els carrils bici (en tots dos sentits) de la Diagonal i del Passeig de Sant Joan.
  • Connexi贸 T煤nel de la Rovira: Connecta el Baix Guinard贸 amb el Carmel, aix铆 com amb els barris circumdants. 脡s una connexi贸 important, ja que uneix una de les zones nord de la ciutat amb el districte de l’Eixample i amb la Ronda Guinard贸.聽
  • Connexi贸 Carrer Aribau amb els carrils bici de Consell de Cent i Diputaci贸: Connexi贸 des del carril bici de la Gran Via pel carrer Aribau fins al carril bici de Consell de Cent i Diputaci贸 per garantir una bona circulaci贸 des del centre ciutat fins aquestes dues art猫ries.
  • Connexi贸 Pla莽a Gl貌ries: Crear enlla莽os factibles per la cal莽ada per als carrils bici de la Diagonal i la Meridiana que creuen la pla莽a de les Gl貌ries, ja que amb l鈥檈stat actual de les obres s鈥檕bliga els ciclistes a circular per la vorera per passos molt estrets que no permeten mantenir la dist脿ncia entre les persones.
  • Connexi贸 Pla莽a Tetuan amb passeig de Sant Joan i Gran Via: Hi cal un nou itinerari per poder creuar la pla莽a en direcci贸 mar/muntanya amb terra ben pavimentat i amb sem脿fors que no penalitzin la bicicleta. El tra莽at actual obliga a creuar la pla莽a per l鈥檌nterior amb clapes de sorra i amb dues llargues esperes als sem脿fors per entrar i sortir de la pla莽a.
  • Connexi贸 per la cal莽ada Pla莽a Francesc Maci脿 amb l鈥橝vinguda Diagonal: Ens trobem davant una connexi贸 amb molt de tr脿nsit ciclista, una infraestructura molt estreta que rodeja la pla莽a que no permet avan莽aments segurs ni mantenir la dist脿ncia necess脿ria entre les persones i amb sem脿fors que penalitzen l’煤s de la bicicleta.
  • Gran Via / Passeig de Gr脿cia: Connexi贸 mitjan莽ant senyalitzaci贸 horitzontal amb pictogrames i fletxes de direcci贸. Cal donar continu茂tat al carril bici de Gran Via entre els carrers Aribau i Pau Claris, ara 茅s el moment de fer-ho per la cal莽ada.

Corredors ciclistes Barcelona Covid-19

 


Solucions principals4

Urbanisme t脿ctic: Aquestes s贸n les solucions d鈥檌nfraestructures m茅s senzilles, r脿pides i econ貌miques per implantar-se a curt termini per donar resposta eficient a l鈥檈merg猫ncia Covid-19.

 

Carril bici est脿ndard Eixample 聽 聽 聽 聽 Carril bici ampliat (Generat des de StreetMix)

 

Gran via de les Corts Catalanes abans i despr茅s de les actuacions t脿ctiques

A continuaci贸, es mostren una s猫rie d鈥檈xemples extrets del Manual itali脿4 RME- Piano di azione per la mobilit脿 urbana post COVID d’intervencions per reduir carrils de circulaci贸 i ampliar el carril bici.


Exemples gr脿fics d鈥檃ltres pa茂sos5


Propostes d鈥檃parcament segur

L鈥檃parcament 茅s el seg贸n condicionant de l鈥櫭簊 de bicicleta, despr茅s de la percepci贸 de seguretat durant el seu 煤s. No tenir on emmagatzemar una bicicleta, la por al robatori, o el propi robatori, suposen un problema greu per a l’inici o el manteniment de l’h脿bit de despla莽ament amb bicicleta.

El BACC va desenvolupar en 2001 un manual d鈥檃parcament segur de bicicletes i la majoria d鈥檃quest contingut 茅s encara v谩lid.聽

A t铆tol breu, proposem les seg眉ents mesures per tal de facilitar aquest condicionant indispensable:

  • Adaptaci贸 de places en garatges existents: la majoria d鈥檜rbanitzacions i edificis ja disponen de garatge. Una pla莽a de cotxe disposa d’espai suficient per 10-12 bicicletes a costos molt econ貌mics.
  • Tamb茅 pot fer-se en garatges privats (en col路laboraci贸 amb empreses com SABA, el Gremi de Garatges鈥), o a la xarxa d鈥檃parcament p煤bliques (BSM/BIMSA)
  • Es poden plantejar ajudes per a comunitats de ve茂ns per tal d鈥檃daptar cambres d鈥檌nstal路lacions o espais comuns.
  • Adaptaci贸 de locals buits a peu de carrer: encara que aix貌 茅s m茅s complicat en el centre urb脿 per l鈥檈levada taxa d鈥檕cupaci贸, 茅s una possibilitat per barris els edificis no disposen de soterranis o aparcaments (Ciutat Vella, Nou Barris).聽
  • Continuar amb la instal路laci贸 d’aparcaments de bicicletes en cal莽ada pr猫vies als passos de vianants, i a les cantonades de l’Eixample, per tal de garantir l鈥檃parcament de curta durada

__________________

1 Manual alemany Regel plaene Radverkehrsanlagen per a la instal路laci贸 de carrils bici provisionals聽

2 Proposta Ciclovies temporals CdMx

3-4 Manual itali脿 RME- Piano di azione per la mobilit脿 urbana post COVID

5 Imatges de Berl铆n, Bogot脿, Oakland i Vienna.