Comunicat per l’alta sinistralitat viària a Barcelona

Comunicat conjunt de les entitats Catalunya Camina, la FAVB, la PTP, la PAT-APAT i el BACC exigint un compromís ferm per reduir les víctimes d’accidents de trànsit a Barcelona, Àrea Metropolitana i la resta de Catalunya.

 


La ciutat per a les persones en primer lloc. Imprescindible la millora de la seguretat viària, promocionar la mobilitat activa i posar més a dieta al vehicle motoritzat privat.

Barcelona, 10 de juliol 2019. La recent defunció per atropellament de dues persones de 86 i 79 anys, en menys de 24 hores, ha fet saltar les alarmes de la societat, per les altes xifres de violència viària que pateix la forma de desplaçament més universal que existeix, i és la que consisteix a desplaçar-se a peu: de les 11 víctimes mortals que es porten registrades aquest 2019, 4 eren vianants (el 36%). També volem recordar al ciutadà de 22 anys, que va perdre la vida al pedal d’una bicicleta a la fi del passat mes de maig, treballant en condicions de precarietat. Si a això sumem els 1.200 atropellaments anuals que es registren en la capital catalana, alguna cosa estem fent mal si sincerament creiem en la Visió Zero.

El constant envelliment de la població suposa uns reptes als quals la ciutat i la societat han de fer front amb major prudència, seguretat i educació, bé sigui al volant o al manillar, amb una major implicació i responsabilitat de qui té la capacitat de provocar més mal: el vehicle motoritzat.

L’espai públic, com a recurs finit que és, ha de tornar tant en el seu disseny com funció cap al ciutadà i, per tant, posant cada vegada més a dieta al transport motoritzat privat. Així, reduir el nombre de cotxes que entren i surten a/de Barcelona s’ha tornat una obligació. Ja no només per a baixar els encara elevats nivells de contaminació, que perjudiquen de manera evident l’aire que respirem tots, sinó també pel perill constant del pas de vehicles mortals a les nostres ciutats, que provoquen un mal intolerable.

Així mateix, baixar l’aparcament de les motocicletes de la vorera a la calçada és imprescindible per a fer atractiu el caminar. I no solament a Barcelona, també tota la seva Àrea Metropolitana i en la resta de Catalunya, perquè no oblidem, la vorera és per als vianants.

Tota la ciutadania té una quota de responsabilitat a l’hora de fer de les nostres ciutats espais saludables i veritablement inclusius. És necessari reduir la velocitat del trànsit i prendre mesures contundents i efectives; en seguretat viària, el que mata és la velocitat. És imperatiu apostar per una mobilitat activa, saludable i sostenible, amb seguretat efectiva per a vianants i ciclistes.

A més dels atropellaments i sinistres vials, el sedentarisme, la contaminació de l’aire i el soroll passen una elevada factura en termes de salut i assistència mèdica. En aquest sentit, la infància i les persones majors són dos dels col·lectius més sensibles. 

L’estat actual d’emergència climàtica exigeix molt més que declaracions de bones intencions i esperances dipositades en canvis tecnològics, perquè en el fons tot continuï igual.

Aquestes setmanes estem veient la intensitat i recurrència de les anomenades onades de calor, posant el focus en la necessitat i urgència per a lluitar contra els efectes del canvi climàtic i la descarbonització de l’economia.

I per a això no queda més remei que promoure la mobilitat activa (caminar i anar en bicicleta), en combinació amb transport públic i fer que el cotxe i moto deixin de ser amfitrions i passin a ser convidats.

Barcelona, 10 de juliol de 2019

Contacte:


BACC:                                            Adrià Arenas / 697 317 881

Catalunya Camina:                   Carlos Ortí / 607 333 321

FAVB:                                            Joan Maria Soler / 93 412 76 00

PTP:                                               Xavier Lujan / 93 244 49 70

PAT-APAT:                                   Yolanda Doménech / 93 452 74 83

 

Compartir

Relacionat