Barcelona | Redacció | 3/12/2009 

Segons un estudi realitzat pel BACC el 2009 a Barcelona el 37% dels usuaris de la bicicleta han patit alguna vegada el robatori de la seva bicicleta. Aquest problema s’ha incrementat un 50% respecte les dades de 2008. El BACC proposa un pla integral per a la lluita contra els robatoris, que inclou entre d’altres els aparcaments tancats al carrer.

Consulta l’informe complet “Estudi de l’evolució del robatori de bicicleta i el seu ús a Barcelona 2009”, fent CLIC AQUÍ.

Robatoris

grfic_evoluci_robatoris_2009.jpgPuja el nombre de robatoris de bicicletes en un 50% respecte al 2008 a Barcelona després de la baixada de l’any passat (del 8,5% del 2.008 passa al 12,7% del 2009, més proper al 15% del 2003):

o Final de la treva Bicing? A Barcelona, el bicing va reduir les demandes de bicicletes robades al mercat negre i per tant, es van reduir els robatoris l’any passat. Ara que s’ha normalitzat la situació i la situació de crisi econòmica, tornen a créixer el nombre de robatoris.

o La manca d’aparcaments segurs. Les solucions per aparcar la bicicleta de forma segura són reduïdes o nul•les. BSM afirma haver augmentat el nombre de places, però no facilita aquesta informació als usuaris de forma clara i eficaç. A més, no aporta solucions com podria ser una “tarifa familiar”, ja que ara mateix si una parella amb dos nens vol deixar la bicicleta a un aparcament BSM li costa gairebé 60 euros al mes.

o La manca de planificació d’aparcaments al carrer. Han crescut el nombre d’aparcaments al carrer, però la manca d’una planificació en la col•locació fa que en algunes zones hi hagi un dèficit d’aparcaments, com és a la Rambla del Raval, i uns altres zones els aparcaments estiguin buits, com és a la Via Augusta. Creiem que a tots dos llocs hi ha d’haver-hi però no pot haver-hi 30 barres d’aparcament buides en un lloc i 5 barres saturades en un altre. L ‘ajuntament permet que les associacions i els ciutadans en general poden demanar on col•locar aparcaments. Aquesta eina de participació és lloable però no ha de substituir en cap cas a un pla d’aparcaments que ha de realitzar i aplicar el consistori. El cas del carrer del Rec, per exemple, recentment reformat, que comptava amb unes 30 barres d’aparcament han desaparegut després de la reforma del carrer, en un barri, com és el del Born que té una necessitat important d’aparcaments.

Tot i així, les barres es poden tallar, tal com mostra una foto apareguda recentment a La Vanguardia (veure foto).

 

Font: La Vanguardia 
 foto_parking_tallat_2009.jpg

 

Els cossos de seguretat han recuperat 0 bicicletes robades. El desplegament dels Mossos i el registre de la bicicleta no han millorat la situació. Tot i així, la denúncia es manté al voltant del 30% des del 2003.

Es manté la prevenció entre els usuaris al mateix nivell que al 2008: 35% dels entrevistats que utilitzen bicicleta pròpia fan servir la “U” rígida, la més cara del mercat i 64% tenen que pujar la bicicleta a casa o deixar-la portal per la nit. Condicions no pas econòmiques o còmodes. 

Un pla d’aparcaments tancats En el marc d’un pla integral per a la lluita contra el robatori de bicicletes, el BACC proposa als ajuntaments la creació d’una xarxa d’aparcaments tancats al carrer. La majoria d’edificis no disposen encara d’espais interiors, per tant cal posar al carrer mòduls tancats per guardar amb seguretat la bicicleta. Am un bon disseny es poden ubicar còmodament 7 bicicletes en l’espai que ocupa 1 cotxe.

 

Rotterdam. Font: BACC

 Freiburg. Font: BACC
   

El BACC fa aquesta crida, especialment, per a les subvencions del PLAN E 2010 que posa l’accent en els projectes que promoguin la mobilitat urbana sostenible.

]]>