El BACC reclama un carril bici al carrer Pelai i acabar amb les autopistes urbanes que rodegen pla莽a Catalunya.

La reforma t脿ctica del carrer Pelai de Barcelona deixa de banda la bicicleta, ja que no inclou el carril bici, i desaprofita una altra oportunitat per fomentar l鈥櫭簊 de la bicicleta pel centre de la ciutat.

Els voltants de pla莽a Catalunya s贸n un forat negre per a la mobilitat sostenible. Despr茅s d鈥檜na reforma t脿ctica que deixava la ronda Universitat sense carril bici, es va anunciar que els ciclistes tindrien un carril de circulaci贸 a Pelai. Amb l鈥檃nunci de la reforma t脿ctica de Pelai d鈥檃hir es va comprovar que per l鈥橝juntament les bicicletes no s贸n benvingudes al centre de la ciutat.

El BACC considera que no t茅 sentit avui que a Barcelona no hi hagi vies segures i r脿pides per a poder circular en bicicleta pels principals eixos del centre. La construcci贸 de carrils bici als voltants de pla莽a Catalunya serien cabdals per cosir la xarxa ciclista de la ciutat. En el context actual de pand猫mia i emerg猫ncia clim脿tica i amb el desplegament de les superilles, es fa imprescindible.

No comprenem que la reforma del carrer Pelai ampli茂 la vorera i mantingui de 2 a 3 els carrils per a cotxes, mentre que es relega la bici a un carril 30 sense elements de seguretat o limitaci贸 efectiva de la velocitat. Aquesta reforma deixa en situaci贸 d鈥檌ndefensi贸 a les persones m茅s vulnerables de la mobilitat: ciclistes i usu脿ries de VMP, ja que no incorpora cap element de seguretat per la seva circulaci贸. Es podria donar la situaci贸 que els ciclistes utilitzin l鈥檃mpliaci贸 de la vorera com a refugi, el mateix que ha succe茂t a Via Laietana.

El projecte presentat tampoc resol la incorporaci贸 segura de bicicletes a Pelai des de la ronda Universitat ni des del carril bici de la Gran Via, ni tampoc des del carrer Pelai cap a Fontanella, les Rambles o passeig de Gr脿cia. L鈥橝juntament, en canvi, opta per mantenir intacta la supremacia del cotxe en el centre de la ciutat, tot expulsant els modes de circulaci贸 sostenibles i perpetuant les autopistes que rodegen la pla莽a de Catalunya.

Des del Bicicleta Club de Catalunya lamentem profundament la decisi贸 de relegar la bicicleta al centre de la ciutat a una simple recomanaci贸 pintada a terra sense garanties de seguretat, insistint a portar el fallit model ciclista de Madrid. Reclamem a l鈥橝juntament que compleixi amb el projecte de carril bici a l鈥檈ix Universitat – Pelai – Fontanella amb la incorporaci贸 al projecte de reforma t脿ctica d鈥檜n carril bici segregat i segur a Pelai per ciclistes i usuaris de VMP. Un projecte llargament esperat pels ciclistes de la ciutat i incl貌s al pla Superilla Barcelona 2020 i anteriorment a tots els plans de carrils bici des de 1999.

Barcelona, 23 de mar莽 de 2021