NO ESTÀS SOL A LA CARRETERA

Els conductors i les conductores de vehicles a motor han de recordar sempre que a la carretera no estan sols. A la carretera hi circulen altres vehicles a velocitat més lenta i també els vianants; per això s’ha de conduir amb una actitud d’atenció.

No s’hi valen els arguments de: no el vaig veure, se m’ha tirat a sobre, no duia casc… per excusar les infraccions que comenten el conductors/es de vehicles a motor en el moment d’atropellar a un/a ciclista. Mantenir la distància de seguretat al darrera dels ciclistes evitaria que fóssim atropellats si tenim una avaria mecànica, o si qualsevol circumstància de la carretera ens obliga a fer una maniobra estranya. Avançar correctament respectant la distancia lateral de -com a mínim- 1,5 metres i passar a l’altre carril evitaria la majoria de les topades amb ciclistes.

L’única cosa que pot evitar aquesta situació és la conducció conscient que a la carretera no hi circulem sols.

No sols fa falta la tolerància zero amb l’alcoholèmia, causa de massa accidents on moren ciclistes. És necessària també la tolerància zero amb les persones que maten d’altres amb un vehicle a motor.

Hi ha molt pocs veritables accidents. La causa de les morts a les carreteres són normalment les imprudències i la temeritat. Hem de deixar de parlar d’accidents perquè l’únic que aconseguim és atenuar i justificar a l’imprudent.

Recentment, el col•lectiu ciclista ha patit dues imprudències amb resultat de mort. El responsable d’una d’elles -amb un alt índex d’alcoholèmia- es va donar a la fuga; està lliure amb càrrecs, mentre que la seva víctima ha mort. La segona víctima va cometre l’error de no mantenir una línia recta perfecta al circular i ser atropellada pel vehicle que circulava al seu darrera. La persona que ha matat aquest ciclista declara que no va tenir temps de reaccionar: així ja es justifica de la imprudència de no mantenir la distància de seguretat. Algunes informacions donen la culpa a la víctima perquè no duia casc o roba reflectant, tot i que en el moment de l’atropellament no era fosc. Altres diuen: Potser va voler fer un gir a l’esquerra… Algú posaria en dubte la responsabilitat d’un automobilista que s’emporta per davant un altre que gira a l’esquerra o que té una avaria? Algú s’atreviria a publicar o a comentar que el vehicle avariat o que volia girar és culpable?

No serà que està massa establerta la cultura que els ciclistes fem alguna cosa malament tan sols per circular per les carreteres? I que fer qualsevol maniobra que molesti als conductors de vehicles a motor ja és ser un imprudent?

No confonguem imprudència amb perillositat! És cert que a la majoria de les carreteres del país no hi ha un espai adequat per una circulació segura dels ciclistes, però això no ha de servir d’excusa per poder-nos atropellar allà on l’espai s’ha de compartir. Conduir una bicicleta no és perillós, allò perillós és la manca de respecte dels conductors que incompleixen les lleis del trànsit, i la poca repercussió que aquestes faltes greus tenen per als conductors que les cometen.

I, sobretot, la imprudència més gran és no tenir sempre present que a les carreteres els cotxes no estan sols.

Intergrup de suport a la bicicleta del Parlament de Catalunya Integrat per:

Representants dels grups parlamentaris de CiU, PSC-CpC, ERC, PP i ICV-EA

Coordinadora catalana d’usuaris i usuàries de la bicicleta

Federació Catalana de Ciclisme

Gremi de comerciants de bicicletes de Catalunya

Amics de la bici

Bicicleta Club de Catalunya (BACC)

Mou-te en bici

La Farinera-Ateneu del Clot

Trèvol

Parlament de Catalunya, 27 de maig de 2004

]]>