Novament ens trobem amb una proposta d鈥檃ctuaci贸 per part de l鈥橝juntament de Barcelona a la Ronda Universitat que, tot i millorar alguns aspectes d鈥檃ccessibilitat i espai urb脿 cr铆tics per vianants, transport p煤blic i ve茂ns, deixa de banda la inclusi贸 de la bicicleta de forma incomprensible. En un context amb el covid19, especialment on aquest mitj脿 茅s el que m茅s creix i es promou arreu del m贸n, no es resolen aspectes estructurals de la mobilitat sostenible que s铆 tenen f脿cil resoluci贸.

La Ronda Universitat fa temps que pateix una concentraci贸 d鈥檜sos que ha portat als seus ve茂ns a una situaci贸 d鈥檋abitabilitat prec脿ria. La diagnosi 茅s compartida: alta concentraci贸 de serveis d鈥檃utob煤s interurb脿 fent parada i terminal, unes voreres estretes per un entorn amb molt flux de vianants, 4 carrils de circulaci贸 a la cal莽ada i un de serveis, motos aparcades en vorera i bicicletes aparcades en qualsevol pal de senyalitzaci贸 disponible. La millora era doncs una reclamaci贸 plenament necess脿ria i per aix貌 celebrem que es faci una actuaci贸.

Tot i aix貌, lamentem de forma profunda la no inclusi贸 d鈥檜n carril bici a la proposta, fet que perpetua el conflicte amb vianants, bicicletes i VMP, al no disposar aquests 煤ltims d鈥檜n espai segur i de prioritat. Amb l鈥檃ctual normativa, les bicicletes podran circular de facto per les voreres, en passar aquestes de 5 a 8 metres. A m茅s, segueix deixant els VMP (patinets, monocicles, plataformes) sense possibilitat legal de circular per aquest carrer. En canvi, mantindr脿 dos carrils de circulaci贸 per cotxes i motos, m茅s un de serveis.

Per tant, ens trobem en front d鈥檜na proposta en una via on la tra莽abilitat escur莽a itineraris d鈥檜n mode excel.lent, per貌 que mant茅 desconnectada a la mobilitat sostenible al bell mig de Barcelona, i pot empitjorar la seguretat al preveure conflictes en l鈥檈spai de voreres.

Aquesta proposta deixa en situaci贸 d鈥檌ndefensi贸 a les persones m茅s vulnerables de la mobilitat, vianants, ciclistes i usu脿ries de VMP, alhora que mant茅 una notable accessibilitat per cotxes i motos. Indefensi贸 de les bicicletes a la cal莽ada en un carrer de secci贸 de 30 metres que no incorpora cap element de seguretat per la seva circulaci贸. Indefensi贸 dels vianants a les voreres en donar una secci贸 que permet la circulaci贸 de bicicletes. Negaci贸 de la possibilitat pels VMP a circular ni per cal莽ada ni per vorera, una alternativa de mobilitat sostenible cada vegada m茅s popular a Barcelona.

Aquesta soluci贸 ser脿 doncs una font de conflictes, mentre que la inclusi贸 d’un carril bici estava plenament justificada:

  • Aquesta actuaci贸 es trobava aprovada des del 2019, i recollida en el projecte de carrils bici 2 (PCB2), amb l鈥檕bjectiu de connectar des d鈥橝rc de Triomf a trav茅s de Ronda Sant Pere i Ronda Universitat, la Pla莽a Universitat.
  • 脡s tamb茅 una actuaci贸 imprescindible per la pr貌pia coher猫ncia amb el Pla de Mobilitat del districte, pla que preveia desenvolupar carrils bici a tota la Ronda de Ciutat Vella i Via Laietana, com a xarxa de dissuasi贸 de la circulaci贸 de bicicletes i VMP per les zones de vianants del centre i casc antic.
  • Defensem, de fet, que no t茅 sentit avui que el centre de Barcelona no hi hagi alternatives segures i r脿pides per a poder circular en bicicleta pels principals eixos, acabant de configurar una xarxa ciclable en condicions. Sent precisament els voltants de pla莽a Catalunya un forat negre per a la mobilitat sostenible.

En el context actual de pand猫mia, emerg猫ncia clim脿tica i desplegament de les superilles, en el que s鈥檈stan fent importants聽 actuacions en mat猫ria de mobilitat sostenible, ens preguntem perqu猫 no s鈥檋an aprofitat les obres d鈥橣GC a Pelai a tots els efectes, per a impulsar definitivament la mobilitat del vianant, el transport p煤blic, la bicicleta i VMP en aquesta zona, deixant de disposar d鈥檈spais de cal莽ada per tr脿nsit de cotxes i motos sobredimensionats. Aquesta seria una transformaci贸 cabdal per cosir les discontinu茂tats de la xarxa ciclable de la ciutat, i millorar les condicions tamb茅 per vianants i VMP.

Barcelona, 23 de novembre de 2020

M茅s informaci贸:

premsa@bacc.cat

 

Si t鈥檋a agradat aquest article, ajuda鈥檔s a poder-ne publicar m茅s

 


Foto portada: Recreaci贸 virtual de l’aspecte de la Ronda Universitat despr茅s de la transformaci贸 sense tenir en compte la inclusi贸 d’un carril bici. (Font Ajuntament de Barcelona).