Viatge a les Fonts del Llobregat i per

Dilluns 14 d’abril

Us vull fer un breu resum del nostre viatge realitzat en la
setmana santa de l’any 2003 (dilluns, dimarts i dimecres), que iniciem en
l’estació de Toses a les 10 del mati (aquest dia el tren de Puigcerdà va
arribar fidel a l’horari i sense cap incidència, tot i que allí mateix havia un
equip fent tasques de manteniment de la via).

Just en aquest indret arranca una pujada de 4 km. i el 10 % de desnivell
(sortosament el fort vent el tenim a favor) i en poc més de mitja hora arribem
a la carretera que uneix la collada de Toses amb l’estació d’esquí de La Molina, la qual seguirem
fins trobar al cap de 2 km.
a l’esquerra, la variant en direcció a Castellar de N’Hug. Aquí mateix està la
pista Alabau, només amb clapes de neu però el vent cada vegada és més fort, inclus
hem de pedalar baixant fins el pont del torrent on s’inicia la pujada
definitiva al Coll de la
Creueta (1.888
m.)

Després de fer les fotografies testimonials deixem caure
(ben abrigats)les bicis els 12
km. que resten fins Castellar, en alguns revolts preneu
precaucions ja que es baixa pel cantó del precipici i una caiguda pot tenir
greus conseqüències. En arribar a aquesta població puc constatar que ha
millorat molt l’aspecte que tenia des de la darrera vegada que la vaig visitar
(uns 20 anys aproximadament) per oferir al turista una bona estada (força
restaurants i botigues de productes típics de la zona), tanmateix molta
publicitat del famós concurs de gossos d’atura que celebren el darrer diumenge
d’agost.

Actualment, el camí que baixava a les Fonts del Llobregat
que consistiaen un corriol no exent de perill, s’ha transformat en un agradable
passeigformat per esglaons de tamany variable, per on hem arrossegat les bicis
ja que ens teníem ganes de fer-nos fotografiar en les mateixes fonts,tot i que
en alguns moments cal ajudar-nos l’un a l’altre, hem aconseguit el nostre
objectiu i al cap d’uns pocs metres més s’obre la pista (1 km.) que uneix aquesta
meravella natural amb la carretera de La Pobla de Lillet, ben aviat trobareu una
interessant ermita romànica (Sant Andreu de Rus) i continuem avall fins
l’antiga fàbrica de ciment (El Clot del Moro) on es troba el Museu del
Transport de Catalunya (rehabiliten tota mena d’enginys antics: trens,
tramvies, autobusos, camions, etc.) i un petit carrilet uneix aquest complex
amb una estació construïda expressament a la sortida de La Pobla i que veiem de camí
cap a Guardiola de Berguedà, afortunadament tot el trajecte és pla amb lleugera
baixada i 2 km.
a partir d’aquesta població arribem a Bagà a les 15,30 on havia pactat
pernoctar en un refugi adjunt al Santuari del Paller (per arribar prepareu-vos
per una pujada de 3 km.
que arrenca al costat de les escoles públiques).

El lloc realment és ideal pels amants de la tranquil•litat,
hi hauna zona per pic-nic (bancs i fogons), restaurant i el refugi que té una
capacitat per 20 persones aproximadament, composat per menjador-cuina amb llar
de foc, sanitaris (2 dutxes amb aigua calenta + 2 wc + lavabos) i el dormitori
(potser hi ha pis però no ho sabem segur ja que una porta era tancada), només
erem nosaltres dos (el masover va posar la calefacció el temps just de
dutxar-nos) no obstant ens va subministrar força mantes amb les quals no vam
patir gens de fred. El preu per dormir és de 9 € per persona i nit i el telèfon
de contacte el: 93-744.10.41    per
reservar s’ha de trucar els diumenges al matí ja que tenen el telèfon al
restaurant i atenen les trucades. Si aquest està fora de servei i voleu menjar,
o bé cal portar-ho o s’ha se baixar a Bagà on no hi manquen bars i restaurants.

En total hem fet uns 55 km. només amb la dificultat inicial de
lacollada de Toses, el coll de la
Creueta i la pujada final al refugi, que hem fet dos cops ja
que després d’acomodar-nos vam baixar de nou a Bagà per sopar una miqueta.

Dimarts 15 d’abril 

Ens llevem a les 7,30 del matí i després de menjar un parell
de “barretes energètiques”, empaquetar les alforges i deixar la clauon vam
pactar amb el masover iniciem el segon dia de ruta a les 8,15 de retorn a Bagà
i Guardiola per accedir a la carretera que ens durà, direcció Saldes, fins el
massís del Pedraforca. Com canvia la carretera si la has fet en cotxe o
pedalejant ja que els 10 primers km. són de pujada constant i en alguns trams
força dura fins arribar a Maçaners (primer coll de 1.290 m.) aquí es poden fer
unes magnífiques fotografies de la muntanya ja que l’aspecte és impressionant).
La temperatura és molt bona ja que el matí es fred però ho compensa el sol que
sempre ens ha acompanyat. Una baixada molt bona fins el pont sobre el riu on es
pot apreciar que encara queden en funcionament un parel o tres de mines de
carbó, a la sortida de Saldes apareix a la dreta la carretera que porta fins el
mirador del Pedraforca i el refugi Lluís Estasen (punt de sortida pels
candidats a pujar la muntanya). En aquest indret aprofitem per descansar una
moment i menjar alguna cosa, la pujada segueix encara durant uns 2 km. fins el coll de la Trapa (1.321 m.) i des d’aquí uns 7 km. puja i baixa fins Gosol
(1.423 m.).

Arribem a aquesta població (cul de sac de la província de
Barcelona) a les 12 del migdia i fem paradeta per reposar energies amb un bon
entrepà de truita, cervesa i café (ens ho hem guanyat). A les 13 h. tornem a
arrencar per assolir al cap de 3
km. el Coll de Josa (1.630 m.), on s’entra a la
comarca de l’Alt Urgell, paisatge espectacular al llarg de la baixada per la
cara nord on ens cauen unes gotes d’aigua gelada,per sort el núvol era molt
petit i en arribar a Josa del Cadíja tornem a tenir el sol fins Tuixent, per
una carretera que ara ésasfaltada però es produeixen freqüents esllavissades en
ambduesbandes.

En arribar a aquesta darrera població aprofitem per recollir
informació de la zona en l’oficina de turisme abans d’iniciar la dura ascensió
al coll de Port (1.757 m.),
no obstant ens ho prenem amb calma i en 1,30 h. fem els 7,5 km. aproximadament de
pujada, els primers 5 són més durs i els altres 2,5 com que es pot veure el
final del port sembla una mica més fàcil. Aquest coll divideix les comarques de
l’Alt Urgell i el Solsonès i en la baixada (forta inclinació i revolts tancats)
es pot apreciar a la dreta l’estació d’esquí del Port del Compte, amb neu
insuficient per tenir les pistes obertes i a l’esquerra unes formacions
colossals de pedra calcaria, us aconsello controlar la velocitat per gaudir del
paisatge amb detall.

En aquest descens d’uns 12 km. podem observar
antigues masies dedicades al bestiar i amb conreus limitats per la climatologia
i el terreny irregular, també trobem noves construccions de gent que s’estima
viure de forma solitària (encara que ben a prop de la carretera). El primer
nucli habitat es diu La Coma,
on hi trobem un paratge molt singular que forma el parc de les fonts del riu
Cardener, amb nombroses taules de fusta i fogons per rostir carn o el que es
vulgui.

Seguidament altra nucli anomenat La Pedra que comparteix
ajuntament amb l’anterior i aquí la carretera ja planeja del tot, fins arribar
en uns 5 kms. a San Llorenç de Morunys on vam pernoctar al refugi ubicat a
l’interior del camping Morunys (Tel. de contacte: 973-49..22.13 i 973-49.21.02
costa 8,50 € per persona i nit), tenen cabuda unes 60 persones en dues
estances, només 2 dutxes i 2 wc. Bona calefacció i una rentadora als sanitaris
–amb detergent-, el sopar es pot fer al mateix restaurant del camping que té un
menú força variat i complert per 9 € beguda inclosa.

El poble de Sant Llorenç està a tocar del camping (1 km. aprox.) i teniu tota
mena de serveis: restaurant, botigues de queviures on ens procurem l’esmorzar
del dia següent, etc.

En total aquesta segona etapa vam fer uns 65 km. i 5 ports de muntanya.

Dimecres 16 d’abril:

Toc de diana a les 7,15 i mateix preparatiu del dia anterior
(això és una norma que seguim en tots els viatges), abans de sortir mengem
galetes tipus “palmeres” i batut de cacau per aguantar fins migdia.

Un cop passat Sant Llorenç de Morunys enfilem els 24 km. que ens separen de
Solsona per la nova carretera que perfila l’embassament de la Llosa de Cavall, passem 5 o
6 tunels curts i sense il•luminació fins arribar a un de 900 m. que si que ho està i
que surt directament a la presa i a continuació altre també il•luminat d’uns 500 m. amb forta baixada i
d’aquesta manera van passant ràpidament els km. tot seguint el curs del riu
Cardener.

Jo volia passar pel poble d’Olius per visitar el cementiri
que ens van comentar que valia la pena per la singularitat dels sepulcres. Però
s’ha modificat el traçat de la carretera i s’ha de fer la volta per Solsona,
arribats a una rotonda agafem la carretera a l’esquerra en direcció Berga fins
arribar al pont del riu Cardener on trobem una pista a la dreta que voreja
l’embassament de Sant Ponç, aquest trajecte té uns 10 km. fins arribar a la
presa i d’aquí uns 3 km.
de pujada per trobar la carretera C-55 a l’alçada del km. 71 en un llogaret
anomenat Sta. Susanna, que hem seguit al llarg de 36 km. fins Manresa, aquesta
carreterasuporta molt trànsit però té un marge ample per lesbicicletes. De
totes maneres en les poblacions de Súria i Callúshem optat per seguir l’antic
traçat que travessava els nuclis urbans,més tranquil i ens hem estalviat
pujades, tunels i trànsit.

L’arribada a l’estació de RENFE de Manresa es va fer de
forma moltràpida tot seguint el riu i com estava anunciada una vaga ens vam
estimar agafar un tren que sortia immediatament (a les 14,12 h.) que romandre
per dinar i d’aquesta manera vam enllaçar en pl. Catalunya a les 15,15amb el
tren destinació Blanes i així a les 16,30 jo era a Sta. Susanna –del Maresme- i
el meu company deu minuts més tard a Blanes, donant per finalitzat altre viatge
amb èxit.

En aquesta tercera etapa hem fet 75 km. gairebé baixada o
plans, tret de la pujada després del pantà de Sant Ponç i trespujades entre
Cardona i Súria.

Pressupost del viatge

 

Tren Barna-Toses – 7,20€

Bocata dinar a Bagà –  4,50€

Sopar Bagà9,00€

Refugi Bagà8,50 €

Bocata dinar Gosol 5,20€

Sopar S. Llorenç Morunys 9,00€

Refugi S. Llorenç Morunys8,50€

Queviures3,00€

Tren Manresa-Sta.Susanna3,45€

 

    TOTAL          58,35

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *