Utilitzes una bicicleta elèctrica? AIXÒ T’INTERESSA 👇

El Ministeri de l’Interior acaba d’obrir el tràmit d’exposició pública de les modificacions al Reglamento de Circulación per assumptes relatius a la seguretat vial en les ciutats de tot l’estat. Aquest termini acaba el 7 de febrer de 2019.


Entre les modificacions, s’inclou la baixada de velocitat màxima en ciutat a 30 km/h per a tots els carrers d’un únic sentit i carril, i l’aparició d’una classificació per als vehicles de mobilitat personal i patinets, mesures que entenem són molt positives.

Ara bé, el Reial Decret inclou propostes per a la regulació de les bicicletes i cicles de pedaleig assistit, un tipus de vehicle que ja està correctament classificat segons normativa europea EN15194:2009/2012, i l’obertura d’un registre de bicicletes assistides i de vehicles de mobilitat personal.

Això implica que podries veure’t en la necessitat d’obtenir un certificat o de registrar la teva bici elèctrica, segons el que disposi el teu municipi.

Els cicles de pedaleig assistit que compleixen amb la normativa EN15194  actualment estan completament assimilats a les bicicletes,  des del BACC entenem que així ha de continuar:

  • Aquests vehicles sols encenen el motor quan l’usuari està pedalant
  • Igualment, el motor sols funciona fins a velocitats de 25 km/h i no superiors.
  • La potència màxima està limitada a 250 W per a les bicicletes d’assistència elèctrica (pot ser més gran en el cas d’alguns cicles de càrrega)
  • Suposen una excel·lent alternativa a les bicicletes convencionals per trajectes llargs o per a persones les quals el seu estat físic no permeti utilitzar-les.
  • No hi ha indicis que la seva accidentalitat sigui diferent de les bicicletes convencionals.
  • En el cas concret de Barcelona, l’extensió de les bicicletes elèctriques del nou Bicing o del e-Bicibox significaria la necessitat d’una quantitat significativa de tràmits per a la posada en marxa de cada bicicleta a afegir al sistema.

És cert que existeixen “bicicletes” que incompleixen aquesta normativa. Però ja existeixen mecanismes per a fer que es compleixi la llei, i de fet ja s’han emès multes i s’han immobilitzat molts d’aquests vehicles. Per exemple, el juny de 2018 el Sr. Ariel Escalante va rebre tres multes per valor de 2000 € y li va ser confiscada la seva bicicleta pe no complir la normativa ja existent:

Igualment, la mateixa associació de fabricants AMBE reconeix que hi ha mala praxi a la venda d’alguns d’aquests vehicles, però, reiterem que ja existeix una normativa clara i adequada quant als requisits a exigir a aquest tipus de cicles.

En l’actualitat, cada fabricant ha d’homologar el cicle al Ministeri d’Indústria i fer-ho constar al manual, requisit que entenem segueix sentsuficient per garantir la seguretat d’aquests cicles.

D’altra banda, l’obertura als municipis de la possibilitat de registrar els cicles d’assistència elèctrica i vehicles de mobilitat persona obre la porta a la ruptura de la coherència legal. Si es deixa a criteri dels municipis aquesta possibilitat, incloent-hi la possibilitat que algun municipi opti per la inscripció obligatòria, es pot produir una evident desigualtat en els drets i obligacions d’ús d’aquests dispositius segons on resideixi l’usuari, que suposa un clar perjudici a la llibertat de moviment d’aquests vehicles i usuaris, i trenca el principi d’igualtat davant la llei de tota la ciutadania.



Així doncs, si tens una bicicleta o cicle elèctric homologat, et convidem a sumar-te a la nostra petició perquè la regulació romani com fins ara i puguis seguir gaudint del teu vehicle sense problemes.

Signa aquesta petició

Barcelona, 21 de gener de 2019.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *