Els espais per a pàrquing de bicis a les comunitats de veïns, exclosos de les ajudes a rehabilitació.

Barcelona, 15 d’abril de 2019

L’aparcament segur és un condicionant fonamental per a l’ús quotidià de bicicleta, i també facilita la vida diària de les persones amb fills o diversitat funcional.

L’Ajuntament de Barcelona ha convocat ajudes a rehabilitació d’espais comuns de comunitats de veïns, en les quals es contempla una ajuda del 20% en les obres d’instal·lacions comunes generals.

Però entre les instal·lacions previstes no s’inclouen espais d’aparcament de bicicletes, ni les habitacions polivalents per deixar tota mena d’objectes: cadires de rodes, ciclos de més de dues rodes, carrets de bebè, vehicles de mobilitat personal o carros de la compra, que són populars en molts països, com Alemanya.


En nombrosos barris de Barcelona, sobretot en els més antics, sense garatges, soterranis, ni ascensors, els edificis manquen d’espais compartits on la comunitat de veïns pugui emmagatzemar amb seguretat qualsevol d’aquests objectes d’ús quotidià. Aquest tipus d’espais facilita la vida per a totes aquelles persones que fan servir-los diàriament, perquè evita haver de pujar-los i baixar-los de l’habitatge en cada ús.

Pel que respecta a l’ús de bicicleta, en l’enquesta “I tu, com vas a la feina?” elaborada pel BACC l’any 2018, més d’un terç de les persones entrevistades van apuntar l’aparcament segur com un factor condicionant de l’ús de bicicleta a Barcelona: no disposar d’un lloc on deixar la bicicleta de manera segura condiciona la seva pràctica.

En opinió del BACC, un any més s’ha perdut l’oportunitat de facilitar la vida diària a les persones que resideixen en edificis antics de Barcelona i fan servir bicicletes o altres objectes voluminosos. Aquest tipus de mesures ja s’aplica a tota Europa i també en l’estat espanyol: Donostia, Gasteiz o Iruña han adaptat locals buits a peu de carrer o dins de comunitats. Gasteiz disposa d’una ordenança reguladora que especifica com han de dissenyar-se aquests espais, i ofereix serveis de pagament amb la xarxa d’aparcaments en superfície VGbiziz.

A Barcelona, la xarxa d’aparcaments municipals de BSM no publicita gaire els serveis que pot oferir a les persones que es mouen en bicicleta, i no ofereix un servei que permeti a les persones usuàries aparcar en diferents punts de la xarxa municipal, sinó únicament l’abonament en una ubicació específica.

En opinió del BACC, una veritable estratègia de promoció de la bicicleta exigeix implantar un sistema de pàrquing còmode, segur i vigilat als nostres carrers (Llocs de treball, centres de salut, d’oci, de compres o qualsevol altra destinació). L’aparcament forma part del desplaçament, si aquest no es pot realitzar en unes condicions adequades, es pot veure afectat la realització d’aquests desplaçaments, fins i tot arribant a inhibir-los.

Si moure’s amb bicicleta ha de ser normal, aparcar la bicicleta també ha de ser normal.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *