5 – Itinerari del torrent de la Betzuca

Ruta 5

Zona: Catalunya – Alt Empordà

Introducció a la ruta

L’Àrea de lleure de Can Bonvilar i el seu entorn és un àmbit d’oci i de natura inclòs en els terrenys cedits a l’Ajuntament de Terrassa pel Real Club de Golf El Prat amb motiu de la construcció del camp de golf. L’espai, en vies de construcció, inclou els itineraris del bosc de Can Bonvilar i del torrent de la Betzuca, que han estat arranjats per la Fundació Natura amb actuacions de millora del medi natural. De moment només és utilitzable l’itinerari del torrent de la Betzuca, i una part de l’itinerari del Bosc de Can Bonvilar. L’Àrea de Lleure es preveu que encara trigui un temps a ser utilitzable.

{gallery}cicloturisme/ruta5/introduccio{/gallery}

L’Itinerari de natura del torrent de la Betzuca segueix, en paral·lel, el curs d’aquest barranc, tributari del riu Ripoll. És un camí prou ample per passar-hi còmodament amb bicicleta de muntanya i ha estat especialment condicionat com a passeig que, després de travessar un espai boscà de pi blanc i alzinar, baixa fins a la llera de la riera, on podem contemplar un bon exemple de vegetació de ribera.

Descripció de la ruta

L’itinerari de natura només té una longitud total de 2,1 quilòmetres i un desnivell en baixada de 50 metres, però des del BACC us suggerim una volta circular alternativa que us permetrà donar un rodeig molt interessant per tornar al mateix lloc de partida d’aquest itinerari.

Per tant, si ens situem al costat de l’Àrea de lleure de Can Bonvilar o ACB (320m alt), mirant cap al plafó informatiu, a la dreta en surt un camí acondicionat que baixa lleugerament cap a S.

El camí que seguim rodeja una tanca amb cadenat que, de seguida, ens fa circular per un sinuós traçat ple de giragonses que s’entrellacen. Com que el pendent en descens és suau, la baixada resulta divertida i no comporta cap dificultat especial.

Arribem a un mirador sobre el barranc, format per una barana de troncs (1,3 Km, 290 m alt), en un lloc on el camí gira bruscament cap a l’esquerra, poc abans d’arribar al pas més complicat de la ruta.

{gallery}cicloturisme/ruta5/punt1{/gallery}

Cinquanta metres més endavant comença una forta baixada que ens acostarà fins a la riera. Per baixar-la cal situar-se a la dreta dels esglaons de fusta i deixar-se portar pel pendent mentre frenem controladament la nostra bicicleta. Al final (uns 90 metres) arribem al costat d’un tancament i girem, en pla, cap a l’esquerra, en direcció SE (1,44 km).

{gallery}cicloturisme/ruta5/punt2{/gallery}

Ara el camí planeja per un terreny més sorrenc. Aviat haurem de travessar per dos guals el torrent de la Betzuca, el primer al km. 1,630 i el segon al km. 1,710. Per fer-ho bé cal evitar de passar per sobre les travesses de fusta i rodejar-les pel costat, sobre un terra amb grava de riu.

{gallery}cicloturisme/ruta5/punt3{/gallery}

Arribem al punt més baix de l’itinerari (1,820 km, 265 m alt), on girem cap al E i ens endinsem per un bonic sender ombrejat que segueix paral·lel a la llera de la riera sobre una terrassa natural del terreny.

{gallery}cicloturisme/ruta5/punt4{/gallery}

L’itinerari natural s’acaba al quilòmetre 2,1, just en un replà del terreny on hi ha una placa que indica la finalització del camí senyalitzat (265 m alt). Nosaltres, però continuarem pedalant endavant per tal de realitzar una volta circular que ens permeti tornar al punt d’origen sense desfer el camí. Per això, ens caldrà rodejar una trinxera oberta per on passa una canalització en obres (pendent d’acabar) i girar a l’esquerra (direcció E) tot pujant.

{gallery}cicloturisme/ruta5/punt5{/gallery}

Quan s’acaba la pujada (km. 2,230, 275 m alt), ens trobem en una ampla pista de terra, amb bones vistes cap a l’horitzó (a l’esquerra hi ha el camp de golf i a la dreta el tall del fossar per on passa la via de tren C4 de RENFE). Seguim pedalant fins a travessar un pont sobre la via del tren (2,400 km) i continuem tot recte fins un pal de fusta amb senyals.

{gallery}cicloturisme/ruta5/punt6{/gallery}

Al quilòmetre 2,470, a la dreta, veiem l’anomenada Bassa del Golf, que hi ha darrera de dos edificis pintats de color verd.

{gallery}cicloturisme/ruta5/punt7{/gallery}

Poc després (km. 2,550, 275 m alt) tenim un pal de fusta amb 4 indicadors. Girem a la dreta (W), pel camí Ral de Terrassa a Sabadell, en direcció al torrent de la Betzuca i Torrebonica. El camí baixa fins al Pla del Pi Gros (km. 2,780, 255 m alt), on deixem un camí a l’esquerra i girem a la dreta (N) pel mig del pla, sota un petit bosc de pins pinyoners. De seguida (km. 2,900) travessem el torrent de la Betzuca i girem a la dreta tot pujant per una pista que sembla asfaltada.

A mitja pujada (km 3,100, 270 m alt) trobem una boca d’incendis a la dreta. Finalment la pujada s’acaba i el camí planeja i comença a baixar (km. 3,210, 280 m alt). Arribem a una cruïlla, just abans d’una segona boca d’incendis, i girem 90º a la dreta (N), Agafem el camí vell de Sant Quirze a Matadepera tot deixant les parets d’una estació transformadora d’electricitat a l’esquerra del camí.

{gallery}cicloturisme/ruta5/punt8{/gallery}

Des d’aquí només en cal seguir el camí. És important esmentar que des d’aquest punt coincidim amb dos itineraris senderistes senyalitzats: el GR-173 i el PR-C13 Aquest darrer està marcat amb senyals de pintura en blanc i groc, els quals ja eren ben visibles des del Pla del Pi Gros. Deixem a la dreta un grup de cases tancades pels quatre costats a dins d’una finca, són les Casetes de l’Estació (km. 4,150, 295 m alt), precedida per uns camps “sembrats” de torres elèctriques. Per davant tenim la imponent muntanya de Sant Llorenç del Munt.

Passat el quilòmetre 4,950, trobem les tanques de l’àrea d’horts municipals de la finca de Mn. Homs (315 m alt). També deixem un camí a la dreta (km. 5,300) que porta al blanc i modern grup d’edificis del monestir-convent de monges de clausura de les germanes Carmelites Descalces. El nostre camí que sembla asfaltat segueix endavant i passa pel costat de la tanca del viver municipal de Terrassa (330 m alt), atapeïdament coberta de xuclamels enfiladissos.

Arribem a un nou pal indicador (km. 5,620) i ens aturem per orientar-nos. Al davant i a l’esquerra hi ha la riba del torrent de la Grípia, juntament amb un camí asfaltat que passa vora la Torre de Mossèn Homs, actualment escola d’hostaleria. Al davant del mas hi ha l’ermita del Sagrat Cor de Jesús Nosaltres haurem de girar a la dreta, cap a Can Bonvilar, per un camí de terra amb pals de fusta a l’entrada.

{gallery}cicloturisme/ruta5/punt9{/gallery}

El caminet de terra desemboca en una pista de terra molt ampla, que aviat comença a baixar. Al finalitzar la baixada (km. 6,100, 320 m alt), el camí és asfaltat i ens porta sense més complicacions fins al punt de partida, a l’ACB (km. 6,300, 320 m alt).

Fitxa informativa

Localització i accés:
Entre les poblacions de Sant Pere Pescador i Castelló d’Empúries, per la carretera GIV-6216, es troba el trencall indicat del Centre d’Informació del Cortalet.

Distància i recorregut:
5 quilòmetres d’anada. De tornada depèn del camí que s’esculli

Tipus de camí
Camí de terra compactada, comuna en terrenys agrícoles i zones de camps, amb alguns trams asfaltats que poden correspondre a carrils bici, carrers d’urbanitzacions o bé carreteres de poc trànsit en general. També trobarem alguns senders, estrets i ombrívols, al costat de zones humides pròximes a conreus. Camí senyalitzat amb pals de fusta amb pintura blava i senyals verticals estandaritzats.

Desnivell:
Poc desnivell

Dificultat:

Baixa

Aigua potable:
Al costat de l’oficina d’informació del Cortalet, Empuriabrava i Castelló d’Empúries. Cal portar una bona provisió d’aigua potable si es fa en època de forta calor.

Època recomanada:
Durant tot l’any. La primavera i la tardor són dues èpoques ideals. En el cas que bufi la tramuntana, és millor ajornar l’excursió per un altre dia sense vent.

Equip:
Bicicleta de muntanya, comptaquilòmetres, binocles, guia d’identificació d’aus i ulleres protectores contra els mosquits. Es poden llogar bicicletes a Sant Pere Pescador o Roses, almenys durant la temporada turística. Per més informació trucar a l’Oficina de Turisme.

On menjar:
Les Voltes (Castelló d’Empúries) 972 25 08 31. Can Trona (Sant Pere Pescador) 972 52 00 34.

Accessos i comunicacions

Autopista: A-7, de Barcelona a la Jonquera: sortides a Figueres i Orriols (l’Escala); carreteres: N-II, de Barcelona a la Jonquera. Ferrocarrils: Barcelona-Portbou. Informació al tels. 902 24 02 02, 972 20 70 93 i a la web: www.renfe.es. Estacions properes: Camallera, Sant Miquel de Fluvià, Vilamalla, Figueres i Vilajuïga. Autobusos: SARFA, Tel. 902 30 20 25, web: www.sarfa.com

Més informació

Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà – El Cortalet – Tel. 972 45 42 22 (
<!– var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy43091 = 'pnaiguamolls.dma' + '@'; addy43091 = addy43091 + 'gencat' + '.' + 'net'; var addy_text43091 = 'pnaiguamolls.dma' + '@' + 'gencat' + '.' + 'net'; document.write( '‘ ); document.write( addy_text43091 ); document.write( ‘‘ ); //–>
n pnaiguamolls.dma@gencat.net
<!– document.write( '‘ ); //–>
Aquesta adreça de correu electrònica està protegida contra els robots d’spam, necessites activar Javascript per veure-la
<!– document.write( '’ ); //–>
) Web: www.aiguamolls.org. Es pot visitar el parc de forma lliure durant les hores de llum cada dia de l’any, sempre respectant les normes del parc. El pàrquing del Cortalet és vigilat i s’ha de pagar una tarifa reduïda per estacionar-hi el cotxe. Departament de Medi Ambient – Parcs de Catalunya, web dels Aiguamolls: www.parcsdecatalunya.net/aiguamolls.htm Oficina de Turisme de Castelló d’Empúries, plaça dels Homes, 1. Tel. 972 15 62 33 (www.castellodempuries.net). Oficina de Turisme d’Empuriabrava, c. Puigmal, 1. Tel. 972 45 08 02 (www.empuriabrava.com). Oficina de Turisme de Sant Pere Pescador, Tel. 972 52 00 50 (www.santpere.org). Oficina de Turisme de Roses, Avda.de Rhode, 101. Tel. 972 25 73 31 (www.roses-costa-brava.com).

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *